De Dieetboeken vliegen ons om de oren en het lijkt alsof er elke week een nieuwe voedingshype bij komt. Veel mensen zijn dan ook voortdurend op dieet. Maar op 6 mei even niet, want dan is het Internationale Anti-dieetdag. Een dag waarop de diversiteit in lichamen wordt gevierd, aandacht wordt gevraagd voor gezondheidsrisico’s die onverantwoord […]

De Dieetboeken vliegen ons om de oren en het lijkt alsof er elke week een nieuwe voedingshype bij komt. Veel mensen zijn dan ook voortdurend op dieet. Maar op 6 mei even niet, want dan is het Internationale Anti-dieetdag. Een dag waarop de diversiteit in lichamen wordt gevierd, aandacht wordt gevraagd voor gezondheidsrisico’s die onverantwoord diëten met zich meebrengt en de focus wordt gelegd op een gezonde voeding en leefstijl.

“Er zijn ontzettend veel verschillende diëten op de markt,” zegt Annelies Hoogenes, beleidsadviseur sport bij de gemeente en tevens gewichtsconsulent en sportinstructeur. “Maar iedereen
die wel eens een dieet heeft gevolgd, weet dat deze vaak niet werken voor de lange termijn. Je leefstijl veranderen is eigenlijk het enige dat écht structureel helpt wanneer je wilt afvallen.”

Aanpassingen

Iedereen is anders en wat voor de bedenker van een dieet werkt, werkt niet altijd voor een ander. Maar wat moet u dan wel doen? “Kijk kritisch naar hoe jij eet en hoeveel jij beweegt. Maak aanpassingen waar jij je comfortabel bij voelt en die in jouw leven passen. Hierdoor zijn ze veel beter vol te houden op lange termijn,” aldus Annelies. “Wees niet te radicaal, maar begin met
kleine aanpassingen en bouw dit langzaam op.”

Fouten maken mag

“Bij een dieet kun je zelden iets ongezonds eten, dat past nu eenmaal niet in het plan. Bij een gezonde leefstijl kan dit zeker
wel! Door dit in gedachten te houden, voelen mensen zich niet direct schuldig als ze iets ongezonds eten. De leefstijl is niet direct ‘verpest’. Hierdoor heb je ook geen reden om op te geven.”

Meer dan voeding

Veel mensen denken bij afvallen alleen aan het aanpassen van hun voeding, maar volgens Annelies is het effectiever om ook te kijken naar hoeveel je beweegt. “Ook voldoende slaap en rustmomenten zijn van groot belang,” zegt ze.

Luister

“Luister naar je lichaam, eet omdat je het nodig hebt als er ‘buik’ honger is en niet wanneer het gaat om ‘hoofd’ honger,” zegt Ingrid Brouwer, diëtiste bij het Paramedisch Centrum Slikkerveer. Wat je dan precies het beste kunt eten wordt aangegeven in de nieuwe ‘Schijf van vijf ’. Deze is te vinden op de website van het Voedingscentrum. Ingrid geeft zelf ook twee tips: “Zorg voor zes eetmomenten per dag en ontbijt binnen een half uur na het opstaan. Dit laatste doe je om de stofwisseling te stimuleren.”

Gratis bewegen

Ridderkerk is JOGG-gemeente (Jongeren op Gezond Gewicht). De gemeente vindt het belangrijk om zoveel mogelijk kinderen en jongeren op een gezond gewicht te krijgen en te houden. Iedere dag voldoende bewegen hoort bij een gezonde leefstijl. Meer bewegen hoeft niets te kosten en kan altijd en overal. In Ridderkerk kun je onder meer sporten bij de Krajicek Playground in Bolnes en op het Cruyff Court in Slikkerveer. Hier kun je gratis gebruik maken van de speelvelden.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

3 − 2 =